مقالات و مطالب

گفتگوی هفته نامه غرب کرمانشاه با نویسنده و پژوهشگر ادبیات کردی، طیب طاهری

‍ گفتگوی هفته نامه غرب کرمانشاه با نویسنده و پژوهشگر ادبیات کردی، طیب طاهری

🔺انستیتو فرهنگی یارسان چه نوع موسسه ای است؟
یک موسسه غیر انتفاعی با کابری علمی- فرهنگی- هنری است که نه در سیاست و نه در تجارت هیچ نقشی ندارد.

🔺هدف از ایجاد این انستیتو چیست؟
بزرگترین و اصلی ترین هدف از تشکیل این انستیتو خدمت به فرهنگ، هنر و اندیشه ی منطقه پهلویان است.

🔺چرا اسم این انستیتو یارسان است؟
وجه تسمیه نام یارسان برای این انستیتو فقط به این خاطر است که مظلومترین واژه در طول تاریخ منطقه ی پهلویان که هجمه های فراوان بر آن وارد شده است یارسان میباشد.

🔺اهداف و فعالیتهای انستیتو چیست؟
1-چاپ فصلنامه(به شکل کاغذی). پذیرش مقاله، جستار، ژانر ادبی، شعر و چاپ آن در فصلنامه ی خود با نام شنروی (شنروێ ، Shinrwe ) و با شماره بین المللی ISSN.
2- انتشارات:
3- اینسیکلوپیدیا یارسان:
4- نسخه خوانی؛ تدوین و تصحیح کلامهای یارسان.
5- انجام فعالیت های هنری و پرداختن به مقامها و ملودیهای منطقه.
6- برگزاری سمینار، کنفرانس و …

🔺حد و مرز فعالیتهای انستیتو چگونه تعریف میگردد؟
این انستیتو بنا بر آنچه که در اساسنامه خود آورده است از فعالیتهای سیاسی دوری خواهد کرد و داخل در تحزب نخواهد شد و میتوانیم این نکته را جزو حد و مرزهای انستیتو بدانیم.

🔺این انستیتو عنوان کرده که حوزه تحقیقاتش منطقه پهلویان است، این منطقه شامل چه نواحی میگردد؟
پهلویان، نام منطقه ای در زاگرس مرکزی است که قبلاً ماد کبیر بوده و به جبال هم نامگذاری میشود. این منطقه از جانب یونانیها به میدیا معرفی شده، و از جمله مراکز مهم علمی_ فرهنگی و استراتژیکی در طول تاریخ بوده است. بعدها در زمان سلطان سنجر سلجوقی نام کردستان به آن داده میشود. و از قلمرو اردلانها تا شمال خوزستان و از همدان تا جلولا را شامل میگردد. (شرح مفصل پهلویان را در مقاله های: جغرافیای پهلویان و گوران در قرن پنجم هـ.ق. و همچنین سرزمین پهلویان در زمان شاه خوشین قرن پنجم در شماره های نخست و دوم از فصلنامه شنروی آورده ام)

🔺کمی بیشتر در این خصوص شرح دهید. آیا منظور شما این است که مردمان این منطقه کرد نیستند؟
خیر. منظور حقیر این نیست. بلکه بر اساس تمام اسناد و مدارک موجود این منطقه کرد و کردستان میباشد و البته میتوان اصیلترین مردمان کرد را متعلق به منطقه پهلویان دانست، اما از بار فرهنگی و باوری همیشه با مناطق دیگر دارای تفاوت بوده است.

🔺در بحث زبانشناسی تاریخی این منطقه لختی بفرمایید؟
در بیان کلی میتوان اینچنین شرح داد که وقتی از این منطقه (پهلویان) صحبت میشود یعنی ایلات کنونی لک، کلهر، فیلی و ایلامی، گوران، زنگنه، باجلان، کلیایی و گروسی.

🔺آیا این تقسیم بندی منطقه گرایی نیست؟
خیر. تحت هیچ شرایطی اینگونه نیست. متأسفانه این ذهنیت که انستیتو منطقه گرایی میکند توسط افرادی احساسی به وجود آمده و توسط ایادی آنها نیز بازنشر شده است. هر چند که مشخص کردن کار بر روی موضوعی و یا منطقه ای برای برخی ایجاد حساسیت میکند، اما واقعیت امر این است که این منطقه همیشه در طول تاریخ سردمدار علم و ادب و هنر بوده و هیچگاه داخل در هیجانات خالی از توجیه نشده است.

🔺آیا این انستیتو وابستگی به حزب و یا حکومتی دارد؟ و چرا تأکید بر این جمله (هم در اساسنامه انستیتو و هم در بخش فراخوان برای مجله شنروی) داشتید که از مطالب سیاسی دوری میکنید?!
هنر و ادبیات برخواسته از عشق و جوهر آن مفهوم و تعالی پیدا کردن است. حتی اگر زشتترین مفاهیم هم در هنر ورود پیدا کند به بهترین شیوه ی ممکن جلوه خواهد کرد. به عبارتی سیاست در هنر به آزادگی و تعالی و رهایی معنا میگردد، اما برعکس آن اگر شکل بگیرد چهره ای اهریمنی خلق میکند که سیاستمدار را رزیل توصیف خواهد کرد، زیرا هنر را به جهت خواست فردی یا حزبی و یا سیاست مورد نظر وسیله کرده است. از این رو هنرمند و عاشق همیشه از قیل و قالهایی که رنگ و بوی مادی دارد بیزار است و تمام سعی خود را به کار میگیرد که هنرش داخل در سیاست نگردد که تا کوچک و حقیر نشود، بلکه آزادگی و رهایی را برای رسیدن به دنیای بدون سیاست بلند بلند با هنرش فریاد میزند.

🔺(متن کامل گفتگو در فایل پیوست میباشد.)

مصاحبه_هفته_نامه_غرب_با_نویسنده_و_پژوهشگر،_طیب_طاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − پنج =